1. تم افتتاح اقسام للثغرات وللانترنت المجاني لاخواننا العرب فى الدول الآتية (المغرب- السعودية - الاردن - الجزائر - السودان ) نرجو من الجميع المشاركة والتفاعل للوصول الي افضل سرعة ممكنة : الانترت المجاني للدول العربية
  2. يجري حاليا تنظيف المنتدى من المواضيع التي تحتوي على صور محذوفة او روابط محذوفة او بحقوق آخر يرجي تعديل موضوعك للحفاظ على وجوده فى المنتدى

حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

الموضوع في 'مخصص للاستفسارات والطلبات Asking & Requests' بواسطة almosafer101, بتاريخ ‏14 مارس 2012.

  1. almosafer101

    almosafer101 «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 مارس 2012
    المشاركات:
    3
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    السلام عليكم ،،

    بداية اعجبت بمنتداكم وهمة الاعضاء وعندي كم نقطة عملية وحلول لمشكلة المزرعه بناء على تجارب سابقة ،،

    * أولا بالنسبة لغش المزرعة السعيدة فهو ما زال متاح وسهل ، وبالامكان حتى الان حصد نقاط الخبرة والذهب واكثر من هذا ممكن زراعة مربعات التراب بشكل فوق بعضها البعض لكن حابب اوضح كم نقطه وجايبكم الفائده للجميع ان شاء الله :

    بداية انا من المخضرمين ، يعني لعبت Farmville و Countrylife ، وبالنسبه للاخوة اللي ما عندهم فكره ، هي نفس لعبة المزرعه السعيدة ، ولها نفس طرق الغش لكن بتختلف اشياء كثيرة بالنسبه لل Farmville وتتشابه جدا مع لعبة Countrylife ، حتى ان النسخه العربية مبنيه من نفس اللعبة .

    نقطة أخرى ومهة ، انا على استعداد للمساعده في تطوير برنامج مستقل لغش المزرعه ولكني محتاج لمساعده في تحليل البيانات نظراً لضيق وقتي وانشغالي.

    *ثانيا اثناء لعبنا في فارم فيل كنا نستخدم نفس الطرق البدائيه المستخدمه حالياً في المزرعه السعيدة ، عن طريق بنامج fiddler لتتبع الروابط ، وبرنامج Charles و وغيرها الكثير من البرامج التي تستطيع قراءة ملفات الاكشن الخاصة بالفلاش . AMF ..

    * كما يحدث الان معكم حدث معنا سابقا في الالعاب الاخرى ، انه يتم تحديث اللعبة ويتم تطوير ملفات اللعبة بحيث تفشل الطرق البدائية في الحصول على تكرار للهدايا او عمل اشياء بسرعه كبيرة ولكن دائما كان هناك حل .

    طبعا اعطيكم الان الصافي :

    - بالنسبة للعبة فارم فيل والتي لعبتها منذ 4 سنوات وتطورت جدا في غشها وفي مساعدة الاعبين في غشها المستمر عن طريق المساعده في تطوير الكودات المضادة حتى اني انضميت لمنتديات متخصصه ومرتبه لهذا الغرض ، قامو بانتاج برنامج كامل يقوم بالتالي:


    1. البرنامج مبني على انترنت اكسبلورر ، بمعنى اننا نتعامل مع برنامج نقوم بعمل سيت اب له وندخل من خلاله الى الفيس بوك وهو يقوم بتحميل اللعبة وتحليل بيانات الشخص
    2. يحصل البرنامج فورا على حجم مزرعتك ، مرحلتك ، ذهبك ودنانيرك ، الاتربه المزروعه الاتربه الفارغة ، وبامكانك القيام بالتالي من خلاله :
    3. زراعة كل المزرعه بنقرة واحده ، حصاد المزرعه بنقرة واحده << زيادة خبرة وربح نقود
    4. التسميد الكامل للجيران ، بمعنى تسميد كافة مربعات المزرعه وليس 5 مربعات فثط << زيادة نقاط وزيادة نقود
    5. اتمام الانجازات : يعني مثلا مطلوب منك تزرع 70 الف قمح ، هو يزرعلك ياهم ويحصدهم خلال ربع ساعه :)
    6. طبعا غير انه بالامكان اضافة اي ميزات على البرنامج .
    7. الية البرنامج سهله فهو مكتوب بلغة بي اتش بي ومبني على خصائص فايجول ستوديو وفي بي، ويقوم بانشاء سيرفر محلي على الجهاز يقوم بتعديل اللعبة بدلا من التعديل البدائي على برنامج Charles .
    8. للعمل والفائدة بامكانكم الاطلاع على تجارب غيركم في غش لعبة فارم فيل على منتدياتهم http://farmvillebot.net/
    9. وايضا للفائدة القصوى والتي ستساعدني كثير في اتمام ما بدأت لكم به وهو عمل برنامج خاص لغش المزرعه السعيدة هناك برنامج الروبوت للكونتري لايف والتي تتشابه مع المزرعه السعيدة في بنائهاhttp://www.nomoreclicks.com/forum/viewforum.php?f=1

    لكنا بحاجه لتحليل بيانات اللعبة واعاده تصميم البرنامج ...

    بالنسبه لي حاليا : استخدم كلاس خاص بتعديل ملفات الاكشن الخاصة بالفلاش عن طريق تقنية amf-php

    وطبعا استفدت منكم في حيلة القصر لزيادة النقود ومن حيلة البئر في زيادة نقاط الخبرة ، مع العلم اني مازلت استطيع زيادة الخبرة والنقود ، عن طريق زراعه المزرعه كاملة وجعل مزروعاتها تمنو واقوم بحصادها عن طريق تعديل مباشر على ملفات الاكشن الخاصة بالفلاش لكنها ليست بالسرعه التي تتخيلونها ، مثلا يتحاج زراعة المزرعه كامله الى دقيقه عن طريق البرنامج وحصادها دقيقه وتسميدها دقيقه ، فانا اقوم بترك العمليه تتكرر بالعدد المطلوب واعطي الكلاس خواص اخرى مثل تسميد مزارع الجيران وتبديل الهدايا التلقائي واترك جهاز الكمبيوتر بالساعات لكي احصل على 100 الف خبره ، و6 الى 7 مليون ، لكن احسبوها ... قليل دائم خير من كثر منقطع.

    ياريت تكون بداية جميله معكم وانا متأكد اني راح اساعدكم وتساعدوني جداً ، لانه على رأي المثل ايد وحده ما بتصفق =D<

    وسأكمل في هذا الموضوع حتى نهايته وسيكون متجدد ان شاء الله .
    بانتظار ردودكم وافكاركم ، واتمنى من الاخوة المطورين ان يكونو على اهبة الاستعداد :)
     
  2. احمد 777

    احمد 777 «« محترف نشيط »»

    إنضم إلينا في:
    ‏28 سبتمبر 2011
    المشاركات:
    301
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    16
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    انا اول واحد ارد على موضوع
     
  3. احمد 777

    احمد 777 «« محترف نشيط »»

    إنضم إلينا في:
    ‏28 سبتمبر 2011
    المشاركات:
    301
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    16
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    ربنا يوفقك بس على فكرة اغلبنا بل معظمنا مش فاهم حاجة احنا بنشوف الفيديو ونطبق غير كده لا اعتقد
     
  4. almosafer101

    almosafer101 «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 مارس 2012
    المشاركات:
    3
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    الافكار موجهة للمطورين :)


    اسعدني ردك ، وان شاء الله حتكون في تحديثات على نفس الموضوع ، بالامكان الشرح بالفيديو والشرح بالصور .

    المستخدم العادي ليس مطلوب منه ان يقوم بالتطوير احنا بنعمل البرنامج وبنشرح استخدامه.

    لكني طرحت الفكره اللي بدأت فيها ، وحتكون فكره عربية خالصه ومحدثه باستمرار وما عندنا مشكله ان يكون الكود مفتوح للمبرمجين للاضافه والتعديل .

    لكن حيكون وداعا للكليك بالموس ، انت كل اللي حتعمله انك تختار من قائمه :
    زراعة 1000 قمح 3000 برسيم 4500 ذرة
    تسميد الجيران ، تبديل الهدايا ، تشغل الماكنات
    وتستنى البرنامج يخلص .


     
  5. mo56afa

    mo56afa «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏23 ديسمبر 2011
    المشاركات:
    49
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    انا معااااااااك
    و مستعد للعمل
     
  6. egy_prince

    egy_prince «« محترف متميز »»

    إنضم إلينا في:
    ‏21 ابريل 2011
    المشاركات:
    1,232
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    36
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    عليا النعمه انت لعيب
    اشتغل انت
    واوعدك اننا هنجرب :d
     
  7. egy_prince

    egy_prince «« محترف متميز »»

    إنضم إلينا في:
    ‏21 ابريل 2011
    المشاركات:
    1,232
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    36
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    عليا النعمه انت لعيب
    اشتغل انت
    واوعدك اننا هنجرب :d
     
  8. ahmedkorat

    ahmedkorat «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏28 فبراير 2011
    المشاركات:
    607
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    اشتغل يا ريس و احنا معاك :d :d
     
  9. Basim

    Basim «« محترف نشيط »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 فبراير 2012
    المشاركات:
    673
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    16
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

    أشكرك أخي الفاضل على مشاركتك معنا لأفكارك وخبرتك في العاب قديمة ومحاولة محاكاة القديم بالحديث


    وأنت تقول أنك الآن تعمل على كلاس خاص بالمزرعة السعيدة وتعدل فيه وأنه يعمل معك بالفعل ويعطيك ما تريد ولكن ليس بالشكل السريع المطلوب


    فـ أرجو منك أن تعطينا رابط نحمل منه هذا البرنامج ويا ريت يكون مفتوح المصدر ونقدر نعدل عليه .. وفكره مني مع فكره منك مع فكره من الغير هانصمم بإذن الله برنامج متكامل


    منتظر منك رابط البرنامج ويا ريت لو في شرح مبسط له بإذن الله

    وماتقلقش .. أنا فهمي على قدي ومش هافهم حاجه وممكن أبوظ الدنيا بأسرع ما يمكن وهاتبقى عجيـــــــــن ومش هاتاخد مني عقاد نافع
    :d :d :d :d :d :d

    يعني من الآخر أنا هاتفرج وبس
    :d






    طبعا بهزر
    :d


    منتظر منك الروابط والشرح المبسط فعلا

    تحياتي ،،،
     
  10. ana4na

    ana4na «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏7 مارس 2012
    المشاركات:
    447
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    موضوع أكثر من مهم

    انا بتمنى من الكل ياخدو ه على محمل الجد

    والله هايل انته وفكرتك دي لو تمت (بإذن الله) هتكون صاعقة
     
  11. Basim

    Basim «« محترف نشيط »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 فبراير 2012
    المشاركات:
    673
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    16
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)


    إيه ده؟ إنتوا أعلنتوا الحرب خلاص؟ :-O

    :-?

    إذن فلنذهب ورائهم إلى يثرب :d
     
  12. ana4na

    ana4na «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏7 مارس 2012
    المشاركات:
    447
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    ماهما اللي بدأوا وفلسوووني ونا مكنتش عامل اي حساب يانيلتي
     
  13. محمد حمادة 2012

    محمد حمادة 2012 «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏12 مارس 2012
    المشاركات:
    29
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    ربنا معاك يا كبير

    وكلنا ايد وحده
     
  14. KingSton

    KingSton «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 مارس 2012
    المشاركات:
    6
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    فكرة جميلة جداً , بس انا مش شايف تفاعل من مطورين و محدش رد خالص , مش عارف ليه , ممكن يكونوا مش واخدين بالهم ان اللعبة اتحدثت :) ..
     
  15. Basim

    Basim «« محترف نشيط »»

    إنضم إلينا في:
    ‏11 فبراير 2012
    المشاركات:
    673
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    16
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    انت متأكد إن مافيش حد منهم رد؟ :)
     
  16. dana.suez

    dana.suez «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏14 مارس 2012
    المشاركات:
    18
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    بجد ما شاء الله لا قوه الا بالله عليكو ياشباب مصر فعلا محدش يقدر قصادنا وبجد بجد الله ينور بس ياريت الله يباركلك تشوفلنا حاجه للدنانير علشان هو اساس اللعبه عاملها زين علشان الناس شترى الدنانير بالفلوس عايزين نقهره على لعبته واحنا معاك نت المخ واحنا العضلات اللى هتشتغل علشان تفرسه
    رببنا معاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
     
  17. mohamed azab

    mohamed azab «« محترف نشيط »» عضو مؤسس

    إنضم إلينا في:
    ‏28 سبتمبر 2011
    المشاركات:
    754
    الإعجابات المتلقاة:
    6
    نقاط الجائزة:
    18
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    اها معاك فى الفكرة والمساعدة
     
  18. m3do

    m3do «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏13 ابريل 2011
    المشاركات:
    17
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    انا متأكد ان دا منتحل شخصية زين
     
  19. elredeany2010

    elredeany2010 «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏13 مارس 2012
    المشاركات:
    13
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    تفكير جميل جداً
    على فكرة الفكرة دى كانت فى دماغى بس مكنش في حاجة مشجعانى
    أنا استخدمت bot بتاع farmville واشتغلت عليه
    وشوفت الكفائة بتاعته
    وشفت رامج كتير في منتديات أجنبي وألعاب كتير زي لعبة المزرعة السعيدة
    ربنا يوفقك
    لو عايزنى معاكى أوك
    انا على فكرة Web developer
    بس بشتغل ASP.NET و C#
    وأعرف اللوجيك بتاع لغات برمجة كتير

    بالتوفيق ان شاء الله
     
  20. agwany_2008

    agwany_2008 «« محترف مبتدأ »»

    إنضم إلينا في:
    ‏10 مارس 2012
    المشاركات:
    414
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    0
    رد: حلول للمزرعه بعد التحديث الاخير :)

    يا جماعة احنا معانا ناس يكلو الظلط هنا
    ولو في اي حاجة ممكن اساعد بيها
    انا اه مبتدء بس الحمد لله بتعلم بسرعة
     

مشاركة هذه الصفحة